Subject: Arvamuse küsimine seaduse eelnõu 585 SE (EKS ja KAS muutmine) kohta
From: "Helin Leichter" <[email-masked]>
To: "Info" <[email-masked]>, "Riigikohus Info mail" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Riigikogu Kantselei" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Valimisteenistuse info" <[email-masked]>, "ERJK" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "KP Koda" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <
Date: Thu, 13 Mar 2025 11:23:56 +0200

Õiguskantsleri Kantselei

Riigikohus

Riigikontroll

Riigikogu Kantselei

Eesti Advokatuur

Vabariigi Valimiskomisjon

Riigi valimisteenistus

Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjon

Eesti Linnade ja Valdade Liit

Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koda

MTÜ Korruptsioonivaba Eesti

Vabaühendiste Liit

Tartu Ülikooli õigusteaduskond

Tallinna Ülikooli Ühiskonnateaduste Instituut

Tallinna Tehnikaülikooli sotsiaalteaduskond

Eesti Konservatiivne Rahvaerakond

Eesti Reformierakond

ISAMAA Erakond

Erakond Eesti 200

Sotsiaaldemokraatlik Erakond

Eesti Keskerakond

Eesti Konservatiivne Rahvaerakond

Erakond Parempoolsed

Eesti Rahvuslased ja Konservatiivid

Eestimaa Ühendatud Vasakpartei

Eesti Vabaduspartei-Põllumeeste Kogu

Erakond Eestimaa Rohelised

Koos organisatsioon osutab suveräänsusele

Vabaerakond Aru Pähe

Head huvigrupid!

Riigikogu  menetluses on Vabariigi Valitsuse algatatud Erakonnaseaduse ja
krediidiasutuste seaduse muutmise seaduse eelnõu (
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/bfb79854-be0c-4491-9f3f-a
b5efb60b4ac/erakonnaseaduse-ja-krediidiasutuse-seaduse-muutmise-seadus/>
585 SE). Eelnõu juhtivkomisjoniks on põhiseaduskomisjon.

Eelnõu eesmärk on tõhustada erakondade rahastamise järelevalvet ning
korrastada erakonnaseadust. Erakondade rahastamise järelevalve komisjoni
uurimisvolitusi laiendatakse, sealhulgas luuakse volitusnormid, mille
alusel saab erakonda, erakonna nimekirjas kandideerinud isikut,
valimisliitu, valimisliidu nimekirjas kandideerinud isikut,
üksikkandidaati, erakonna sidusorganisatsiooni ja kolmandaid isikuid
kohustada esitama dokumente, teavet ja selgitusi.

Muudetakse keelatud annetuse vastuvõtmisele kohaldatavaid tagajärgi,
sealhulgas lisatakse objektiivne tähtaeg - 30 päeva arvates annetuse
saamise päevast, mille jooksul on annetuse saajal võimalik keelatud
annetus kanda tagasi annetuse teinud isikule. Tähtaja möödumisel tuleb
keelatud annetus kanda igal juhul riigi tuludesse.

Sidusorganisatsiooni mõistet muudetakse nii, et sidusorganisatsiooniks
olemine ei sõltu edaspidi ainult sellest, kas erakond on sihtasutuse või
mittetulundusühingu asutaja või liige.

Lisaks eelnimetatud muudatustele kavandatakse ka mitu erakonnaseadust
korrastavat muudatust. Muudatuste eesmärk on muuta erakonnaseadus
õigusselgemaks. Seadus on planeeritud jõustuma 1. jaanuaril 2026.

Põhiseaduskomisjonis toimus selle eelnõu ettevalmistamine esimeseks
lugemiseks täiskogus 11. märtsil 2025 ning eelnõu suunati täiskogusse
esimesele lugemisele 18. märtsil 2025 ettepanekuga esimene lugemine
lõpetada. Vastavalt seadusele on muudatusettepanekute esitamise tähtaeg 10
tööpäeva pärast eelnõu esimese lugemise lõpetamist.

Kui Teil on täiendavaid ettepanekuid/arvamusi, mis jäävad eelnõu
reguleerimisalasse, siis palun esitage need põhiseaduskomisjonile
hiljemalt 31. märtsiks 2025 meiliaadressil
<mailto:[email-masked]> [email-masked]

Eelnõu 344 SE menetlusteabe ja -dokumentidega saab tutvuda Riigikogu
kodulehel eelnõu (
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/bfb79854-be0c-4491-9f3f-a
b5efb60b4ac/erakonnaseaduse-ja-krediidiasutuse-seaduse-muutmise-seadus/>
585 SE) kaardil.

Lugupidamisega

Helin Leichter

Riigikogu põhiseaduskomisjoni nõunik

T:  +372 631 6443, 5323 2622

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

www.riigikogu.ee <http://www.riigikogu.ee/>